Thursday, March 26, 2020

Penang 2.0

Salam,

#Edisipatenjalan-jalan

Such a good start for 2020, sambut New Year dekat Penang. Teringat trip Penang 1.0 dulu. Tapi kali ni memang last minit betul. 2 hari sebelum gerak baru book bilik. Sepatutnya trip ni, siblings trip. Aku plan nak pergi dengan adik-adik aku. Adik last minit tak jadi pergi, Amin masih nak teruskan, aku import Dila.Maya muak dah dengan Penang .Lol. Cumanya kali ni tak pergi Escape, sebabnya harga tiket mahal betul compare dengan aku pergi dulu. Maybe waktu aku pergi ni cuti sekolah. Kali ni kita chill,jalan-jalan, makan.

Day 1

Gerak dari Melaka , 7.30 pagi, bas Kejora. ETA sampai terminal jeti dalam 5.00 petang.

Masa ni semua kemain senyum. Yela belum nak tau lagi benda tak best nak jadi dekat Penang nanti. Amin lagi la senyum, sebab first time naik bas keluar Melaka. Kesian.Lama tak naik bas,impress betul dengan Melaka Sentral sekarang. Canggih dah. Family Mart pun dah ada.

Muntri Guess House

Sampai Penang, aduh bag Dila hilang. Ada passenger lain terambil/tertukar. Nasib barang penting semua dalam handcarry punya beg dan lagi nasib baik aku bawak extra baju dan tudung. This time kitorang stay Muntri Guess House. Harga pernight tak ingat, sila google. Tak mahal pun, cumanya toilet dekat luar la. Sape suruh book last minit 😛.

Oklah. Selesa untuk tidur 2 malam. Ada aircond, kipas.Ala-ala rumah antik gitu.

Jangan sesedih, nanti kita pergi cari baju

First time naik bas, keluar Melaka
Restoran Kapitan

Around 6, keluar untuk cari makan. Masa Penang 1.0 tak sempat try Restoran Kapitan tu, kali ni tak kan taknak pergi yedakkk,maka kita try la best selling makanan dia. Share reramai.

Chicken Millani & Tandoori Briyani

Bagi aku, boleh lah. Tak tau nak describe cane

Penang Avatar Secret Garden

Lepas maghrib, ambik grab pergi Avatar tu. Dulu takde, sekarang meriah dah Penang. Bayar rm2 sekali masuk kalau tak silap. Ramah uncle grab tu. Banyak port makan local punya tastebud aku dapat korek. Masalahnya tak sempat pergi pun 😝

Basically, temple yang dihiasi dengan lampu. Kalau pergi pagi, takda apa pun.Dalam sejam dekat sini, terus keluar. Sempat pi Tesco, Dila nak cari baju tidur dan sewaktu dengannya. Balik ingatkan nak supper, tapi most mamak dah tak banyak option yang tinggal. Makanya balik mandi tidur.

Day 2

Bukit Bendera, The Habitat

Seawal 6.45 pagi dah keluar. Keluar awal boleh jimat masa untuk pergi tempat lain. Sempat lah singgah 7e breakfast maggi cup dulu. Sampai Bukit Bendera around 8.00 pagi. Tujuan utama nak pergi sini, selain bawak budak-budak ni naik train, nak pergi The Habitat. Another new attraction in Bukit Bendera.

The Habitat

The habitat ni atas Bukit Bendera. Ada signage yang akan bawak korang ke sini. Tiket make sure beli online, murah sikit. Harga worth dengan scenary. Aku tak cakap murah, tapi better beli online. Boleh tengok details dekat sini. Oh lagi satu, make sure pakai sport shoes/ flat shoes ,kalau tak menangis la seret kaki.

Ada package outdoor

Ini lah yang paling meracun nak pergi sini. Tak payah pergi jejauh, Malaysia pun ada view cantik macam ni

Kitorang spend almost 3 hours kat sini. Such a breathtaking view and scenary. Make sure pergi awal, kalau tak naik bridge tu panas dengan matahari mencanak atas kepala.

Nasi Kandar Hameediah

Based apa yang uncle grab tu suggest, Nasi Kandar Hameediah ni antara yang sedap. Dia siap suggest apa yang patut order. Tapi kitorang order yang basic jaa. Asalkan kenyang. Sejak YDPA makan sini, tudiaa dia punya ramai seramai manusia

Tengok dia buat murtabak, banyak gila telur dia letak. Sedap
Lepas makan, pi shopping jeruk dan oleh2, terus balik bilik solat, baring.

Chew Jetty

Around 6 petang, gerak pi Chew Jetty nak tengok sunset. Memang petang nak free and easy and nak balik awal. Setakat cendol,Melaka pun banyak.

Gurney Plaza Food Court

Lepas maghrib, ambik grab pergi Plaza Gurney. Kedai banyak tutup. Tak semeriah yang aku pergi dulu, and I would say the food is not worth with the price. Tak ramai tapi lambat. Lepas makan terus  balik. Area guest house kitorang, port backpackers. Malam tu pulak ada pesta new year dekat lorong depan. Malas nak keluar lama-lama, takut. Hahaha. Balik bilik, terus pack barang.

Day 3

Roti Canai Transfer Road

6.45 pagi dah keluar nak pi breakfast. Nanti senang, balik bilik terus check out. Bas kitorang 12.30 pm. So, memang malas nak rushing.

Roti Canai Transfer Road ni, aku boleh cakap eat at your own risk. Kalau kau gugel, banyak cerita akan keluar,even banyak kali dah masuk news.

Around 10 pagi, ambik bag terus check out. Book grab ke terminal. Sampai Terminal sempat shopping make up sebab Guardian 50 % disc. Lol

Line up Trip Redah

Selagi kakak engko ni belum kahwin, selagi tu kita akan merayap. Too many more backpack trip together

Oh ya, Dila balik dengan bag ni. Nasib Tesco bagi bag

Thank you photographer untuk setiap gambar yang diambil

Lagi satu,trip penang kali ni free and easy. Grab ambik kalau tempat tu jauh dan nak cepat,bas pulak kalau banyak masa nak menunggu dan nak jimat selebihnya banyak jalan kaki.

Next time aku nak datang Penang untuk main Escape the whole day

Till there, happy reading !