Tuesday, February 26, 2013

makwe dalam kenangan

Assalamualaikum people.

Selain,birthday diri sendiri, mak ayah, abang, adik,bestfriends, 26 februari are the most memorable date for me, very important much.


Makwe,
Tiap 26 februari,akak akan ingat tarikh ni,
Akak akan tulis dalam belog,
Kadang-kadang2 akak tak tulis,
Akak simpan dalam hati,
Akak tak nak orang tau akak sedih


Makwe,
Akak rindu sangat,
Rindu makwe masak yang tersangat sedap,
Rindu tengok drama P-Ramlee dengan makwe,
Rindu nak tengok drama indonesia "Intan" dengan makwe. Nanti makwe bila tengok Intan,makwe akan mengomel tak puas hati,salahkan jalan cerita dia kenapa macam tu,hehe
Rindu nak teman tidur rumah makwe setiap malam,
Bila,malam kalau ada cerita hantu dekat tv,makwe tak bagi tengok,sebab makwe takut
Rindu nak dengar makwe membebel,hehe

 Makwe,
Kecik-kecik ayah selalu cerita yang kiteorang adik beradik rapat dengan makwe,
Makwe selalu cerita masa kecik-kecik akak suka tolong makwe dekat dapur,
Tapi bila menengah akak dah mula tak rapat dengan makwe,sebab akak dah tak duduk rumah.
Akak jarang balik,
Kadang-kadang ayah cerita makwe selalu tanya,bila akak nak balik,
Akak tau makwe rindu.


Dekat sekolah,kawan-kawan selalu tanya,kenapa panggil makwe,kenapa tak panggil nenek?
Tapi akak rasa panggil makwe lagi best,unik sangat.
Makwe selalu pesan,belajar pandai-pandai,
Makwe,sekarang akak dah masuk universiti,
Insyaa Allah,akak cuba mendapatkan ilmu selagi termampu,
Tapi satu je akak tak dapat tunaikan permintaan makwe,
Belanja makwe dengan gaji pertama akak,
Makwe pergi dulu menghadap pencipta,


Hari ini genap dah 2 tahun,
Akak dah janji tak nak nangis,tapi akak nangis jugak.
Tapi kali ini,akak lagi kuat dari dulu,
Gambar makwe akak tampal dekat board meja study,
Sebelah gambar mak ayah,abang,adik,
Sebelah gambar  kawan-kawan baik akak,
Biar akak rasa makwe macam dekat dengan akak.


Allah ambil makwe,
Tapi dia tinggalkan mak ngah,
Tiap kali akak rindu makwe,
Akak pandang mak ngah,
Perangai mak ngah saling tak tumpah macam makwe,
Allah tinggalkan mak ngah untuk kiteorang semua,
Mak ngah lah pengubat duka semua orang


Akak tahu makwe kat tempat yang jauh,
Akak hanya mampu hadiahkan al-fatihah, bacaan yassin dan doa yang tak putus untuk makwe,
Semoga arwah makwe ditempatkan dikalangan orang yang beriman,
Dan rohnya dicucuri rahmat.
Andai ada rezeki,insyaa Allah kita berjumpa di syurga.

"Dari Dia kita datang,kepada Dia kita kembali"


AL-FATIHAH kepada Allahyarhamah SITI ABSYAH BT HJ TAIB


yang merindui ;'),
 akak       

1 comment:

syue husin said...

hmmmmm x leh sdih agy??? :"(((